Kiwano

Kiwano owoc- 7 zalet tego egzotycznego owocu

Czas czytania: 5 minuty

Kiwano to zdecydowanie owoc egzotyczny. Osobliwie wygląda oraz smakuje. Ogórek kolczasty to owoc pochodzący ze środkowej i południowej Afryki, coraz popularniejszy w Europie i Polsce.

Formalna nazwa kiwano to Cucumis metuliferus, natomiast występuje również pod nazwami: ogórek kiwano, ogórek kolczasty, ogórek afrykański. Nazw tych we wpisie będę używać zamiennie.

Dojrzały owoc kiwano pokrywa gruba zewnętrzna skórka w kolorze jasnopomarańczowym, dodatkowo pokryta jest małymi kolczastymi wypustkami i kolcami. Natomiast wewnątrz owocu kiwano znajdziemy miąższ składający się z galaretowatej, limonkowego lub żółtego (w zależności od dojrzałości) miąższu, w której znajduje się wiele jadalnych nasion.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Chociaż kiwano nie jest dość popularnym owocem, który prawdopodobnie znajdziemy w przeciętnym koszyku z owocami w sklepie, to włączenie go do diety może przynieść same korzyści dla zdrowia.


 7 zalet kiwano dla naszego zdrowia

Ogórek afrykański zawiera różnorodne niezbędne składniki odżywcze

Owoc kiwano zawiera szereg witamin oraz minerałów, z których wiele ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Pojedynczy owoc kiwano (ważący około 209 gramów) dostarcza następujących składników odżywczych (źródło):

  • Kalorie: 92
  • Węglowodany: 16 gramów
  • Białko: 3,7 grama
  • Witamina A : 6%
  • Tłuszcz: 2,6 grama
  • Witamina C: 18% referencyjnego dziennego spożycia
  • Witamina B6: 7%
  • Magnez: 21%
  • Żelazo: 13%
  • Fosfor: 8%
  • Cynk: 7%
  • Potas: 5%
  • Wapń: 3%

Te egzotyczne owoce składają się głównie z wody (podobnie jak ogórek) oraz mają stosunkowo niską zawartość kalorii, węglowodanów i tłuszczu. Około 16% jego kalorii pochodzi z białka – które jest stosunkowo wysokie w porównaniu z innymi owocami.

Ponadto ten żółty owoc z kolcami zawiera wiele witamin i minerałów, które są niezbędne dla naszego zdrowia. Jest stosunkowo mało kaloryczny oraz- jak na owoc – jest bogaty w białko.

Bogactwo przeciwutleniaczy

Owoc kiwano jest nie tylko pożywny i ciekawy w wyglądzie jest również bogaty w przeciwutleniacze.  Przeciwutleniacze to związki występujące w niektórych produktach spożywczych, które chronią przed uszkodzeniami komórek spowodowanymi stresem oksydacyjnym w organizmie.

Zobacz także:  Skład kosmetyków, czyli co jest w kosmetyku?

Chociaż reakcje oksydacyjne są normalną częścią ludzkiego metabolizmu, zbyt duże obciążenie oksydacyjne może z czasem spowodować stan zapalny oraz upośledzenie funkcji komórek. Możemy zminimalizować potencjalne szkody, dostarczając swojemu organizmowi odpowiednią ilość pokarmów bogatych w przeciwutleniacze, na przykład takich jak ogórek kolczasty.

Głównymi przeciwutleniaczami zawartymi w kiwano są: witamina C, witamina A, cynk i luteina. Razem te składniki pomagają w zmniejszaniu stanu zapalnego, zapobiegają chorobom przewlekłym, takim jak cukrzyca, chorobom serca oraz niektórym rodzajom raka. Co więcej możemy jeść nasiona znajdujące się w miąższu owocu. Dostarczają nam one witaminę E – kolejny składnik odżywczy o właściwościach przeciwutleniających.

Kiwano oraz jego nasiona zawierają kilka przeciwutleniaczy, w tym cynk, luteinę oraz witaminy A, C i E

Owoc kiwano – źródło żelaza

Żółty owoc z kolcami to również dobre źródło żelaza, dostarczające około 13% dziennych potrzeb. Czerwone krwinki przechowują substancję zawierającą żelazo zwaną hemoglobiną, która służy do transportu tlenu dla całego organizmu. W związku z tym odpowiednia podaż żelaza w diecie jest niezbędna, aby organizm wytwarzał wystarczającą ilość zdrowych krwinek czerwonych do prawidłowego natlenienia.

Kiwano
Pyszny owoc z kolcami

Co ważne, roślinne źródła żelaza – takie jak na przykład kiwano – zawierają minerał znany jako żelazo niehemowe. Niestety ta forma nie jest wchłaniana tak skutecznie, jak żelazo pochodzenia zwierzęcego. Jednak połączenie żelaza niehemowego z witaminą C zwiększa szybkość wchłaniania do organizmu człowieka.

Ponadto kiwano posiada w sobie znaczną ilość witaminy C, co poprawia wchłanianie żelaza obecnego w owocu, dzięki czemu jest bardziej skuteczny we wspomaganiu produkcji czerwonych krwinek i transportu tlenu.

Kiwano jest doskonałym źródłem żelaza oraz witaminy C. Te składniki odżywcze sprzyjają prawidłowej produkcji hemoglobiny w krwinkach czerwonych, która jest niezbędna do transportu tlenu.

Kiwano – strażnik poziomu cukru w naszym organizmie

Ogórek afrykański ma niski indeks glikemiczny, co oznacza, że ​​po spożyciu nie powoduje znacznego skoku poziomu cukru we krwi. Dodatkowo jest bogatym źródłem magnezu – minerału, który bezpośrednio bierze udział w metabolizmie glukozy (cukru) i insuliny.

Badanie w USA wykazało, że ekstrakt z kiwano znacznie obniżył poziom cukru we krwi u szczurów z podwyższonym poziomem cukru we krwi, ale nie u zwierząt z normalnym poziomem cukru we krwi. Ostatecznie jednak potrzebne są dalsze badania, aby ustalić, czy kiwano wpływa na poziom cukru we krwi u ludzi.

Kiwano jest niskoglikemiczny i zawiera składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego metabolizmu cukru i insuliny. Niektóre badania na zwierzętach sugerują, że wiedza ta może być przydatna w leczeniu wysokiego poziomu cukru we krwi. Jednak pozostaje to do udowodnienia w badaniach na ludziach.

Ogórek afrykański – wspiera prawidłowe nawodnienie naszego organizmu

Często uważa się, że sama woda jest synonimem nawodnienia. Jednak elektrolity – takie jak potas, magnez i sód – są również niezbędne do utrzymania prawidłowego zdrowego stanu płynów w naszym organizmie. Warto wiedzieć, że kiwano składa się w około 88% z wody oraz zawiera węglowodany i elektrolity – dzięki czemu jest przydatny w zwiększaniu nawilżenia.

Podjadanie tych żółtych owoców z kolcami w upalny letni dzień lub po energicznych ćwiczeniach może pomóc nam zachować energię i dobre nawodnienie przez cały dzień (podobnie jak arbuz czy ogórek).

Ogórek kolczasty ma wysoką zawartość wody i dostarcza kilku elektrolitów, które są niezbędne do utrzymania nawodnienia.

Kiwano poprawia nastrój!!

Samo patrzenie na ten nieco dziwny i egzotyczny owoc poprawia nastrój. Ponadto kiwano zawiera magnez oraz cynk – dwa minerały, które są ściśle związane z naszym zdrowiem psychicznym i utrzymaniem zdrowego funkcjonowania mózgu. Zarówno magnez, jak i cynk biorą udział w wytwarzaniu neuroprzekaźników, które wpływają na nastrój i są powiązane z niektórymi zaburzeniami związanymi z nastrojem, takimi jak depresja czy lęki.

W jednym badaniu oceniano zastosowanie magnezu w leczeniu łagodnej depresji i zaburzeń lękowych u 126 osób. Osoby, które otrzymały magnez, zgłosiły poprawę nastroju. Ogólnie rzecz biorąc, potrzeba więcej badań, aby lepiej zrozumieć rolę magnezu oraz cynku w poprawie nastroju i leczeniu depresji. Natomiast jedno jest pewne, spożywanie dużej ilości pokarmów bogatych w magnez z pewnością nie zaszkodzi.

Kiwano zawiera minerały biorące udział w produkcji neuroprzekaźników regulujących nastrój

Owoc kiwano – pozostałe korzyści dla naszego organizmu

Niestety nie ma wielu badań dotyczących wpływu owocu kiwano na nasz organizm. Jednak wiele zawartych w nim składników odżywczych jest dobrze znanych ze wspierania naszego organizmu:

  • Wspiera zdrowie kości: kiwano dostarcza składników odżywczych, które wspierają budowę kości i utrzymanie ich w dobrym stanie, w tym magnez, witaminę C oraz cynk;
  • Dba o zdrowy wygląd naszej skóry: witamina C oraz woda w kiwano mogą wspierać produkcję kolagenu, gojenie się ran i ochronę przed uszkodzeniami słonecznymi;
  • Wspomaga zdrowie serca: owoc kiwano jest bogatym źródłem magnezu i potasu. Te minerały zmniejszają stan zapalny, zapobiegają tworzeniu się zakrzepicy tętniczej oraz pomagają regulować ciśnienie krwi;
  • Wzmacnia odporność: kiwano posiada również wiele składników odżywczych, które są niezbędne dla zdrowego układu odpornościowego, w tym witaminę C, cynk, żelazo i magnez.

Warto rozważyć włączenie ogórka afrykańskiego oraz innych pokarmów bogatych w składniki odżywcze, aby uzyskać jak największe korzyści dla naszego organizmu.

Kiwano jak jeść?

Na pierwszy rzut oka kiwano może wydawać się daleki od jadalności. Wygląda on raczej jak coś z kosmosu niż owoc. Zewnętrzna skórka jest gruba oraz jest pokryta drobnymi kolcami. Przed osiągnięciem dojrzałości owoc jest ciemnozielony, ale w miarę dojrzewania przyjmuje pomarańczowy odcień.

Chociaż skórka ogórka afrykańskiego jest jadalna, większość ludzi wyjada sam miąższ, który jest pełny nasion.

Kiwano smak

Smak ogórka afrykańskiego jest lekko słodki. Smakuje podobnie do swojego bliskiego krewnego ogórka. Kiedy jest bardzo dojrzały, możemy też wyczuć nutę kiwi oraz banana. Najprostszym sposobem na zjedzenie tego owocu z kolcami jest przekrojenie go na pół i wybranie miąższu łyżką bezpośrednio ze skórki. Niektórzy dodają trochę soli lub cukru, aby wzmocnić jego smak. Możemy też dodać miąższ do koktajli lub użyć go do jogurtu.

Najprostszym sposobem na zjedzenie kiwano jest pokrojenie go i wyłożenie łyżką. Może być również stosowany w koktajlach lub jako dodatek do jogurtu, płatków zbożowych lub lodów.


Na zakończenie słów kilka, skąd pojawił się pomysł na wpis o kiwano. Owoc ten otrzymałam od mojej cioci z jej uprawy, ze wskazówkami, że mam poczekać aż całkowicie dojrzeje (około 2 miesięcy). Ponadto ciocia zachwalała go pod niebiosa, za jego wartości dla naszego organizmu. Dlatego też zaczęłam zgłębiać wiedzę na jego temat i tak też powstał wpis o tym ciekawym egzotycznym owocu o bogatym bananowo-kiwi-ogórkowym smaku.

Zapraszam również do wpis: o zielonej herbacie i jej wpływu na nasze zdrowie oraz o wpływie pełni Księżyca na nasze życie codzienne.

Please follow and like us:

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *