Arbuz właściwości

Arbuz i jego właściwości. TOP 9 zdrowotnych zalet arbuza

Czas czytania: 4 minuty

Uważa się, że po raz pierwszy spróbowano arbuza ponad 4 000 lat temu w północno-wschodniej Afryce.  Jest słodki i soczysty, co czyni go idealnym przysmakiem do gaszenia pragnienia podczas letnich upałów.

To duże, okrągłe warzywo ma zieloną skórkę i jasnoczerwony miąższ. Jest również bogaty w składniki odżywcze, w tym w przeciwutleniacze oraz witaminy A i C.

Arbuz właściwości – TOP 9 najważniejszych korzyści zdrowotnych

1. Arbuz – pomaga zachować odpowiedni poziom nawodnienia organizmu

Utrzymanie nawodnienia jest ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Regulacja temperatury ciała, normalne funkcjonowanie organów, dostarczanie składników odżywczych do komórek to tylko niektóre z procesów organizmu, które zależą od odpowiedniego nawodnienia.

Jedzenie pokarmów o wysokiej zawartości wody pomaga dostarczyć organizmowi wody, której potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Arbuz składa się z 92% wody, co czyni go świetnym wyborem dla dziennego spożycia wody. Ponadto, ze względu na wysoką zawartość wody, ma także niską ilość kalorii. Jedzenie pokarmów o małej ilości kalorii, takich jak arbuz, może pomóc w kontroli wagi poprzez utrzymywanie uczucia sytości przez dłuższy czas.

2. Arbuz właściwości- składniki odżywcze i korzystne związki roślinne

Arbuz zawiera wiele składników odżywczych, w tym: potas, magnez oraz witaminy A i C. Jest również stosunkowo niskokaloryczny, zawiera tylko 46 na filiżankę (152 gramy).

Oto składniki odżywcze w 1 filiżance (152 gramy) surowego, pokrojonego w kostkę arbuza:

Kalorie: 46
Węglowodany: 11,5 gramów
Błonnik: 0,6 grama
Cukier: 9,4 grama
Białko: 0.9 gramów
Tłuszcz: 0.2 gramy
Witamina A: 5% wartości dziennej (DV)
Witamina C: 14% dziennej wartości (DV)
Potas: 4% z DV
Magnez: 4% z DV

Arbuz jest również bogatym źródłem cytruliny z grupy α-aminokwasów, która poprawia znacząco wydajność ćwiczeń.

Zobacz także:  TOP 16 - małych miast i miasteczek w Polsce

Ponadto, arbuz posiada: antyoksydanty, w tym witaminę C, karotenoidy, likopen i kukurbitacynę. Związki te pomagają zwalczać wolne rodniki, które są niestabilnymi cząsteczkami, które mogą uszkodzić komórki, jeśli nagromadzą się w organizmie. Z czasem te uszkodzenia mogą prowadzić do takich schorzeń jak cukrzyca, choroby serca i nowotwory.

3. Może mieć działanie przeciwnowotworowe

Kilka związków roślinnych znalezionych w arbuzie, w tym likopen i kukurbitacyna, mają działanie przeciwnowotworowe.

Chociaż wyniki badań nie potwierdzają w 100%, to spożycie likopenu może być związane z niższym ryzykiem zachorowania na kilka rodzajów raka, takich jak rak prostaty i jelita grubego.

Naukowcy i lekarze uważają, że likopen działa poprzez obniżenie poziomu insulinopodobnego czynnika wzrostu (IGF) we krwi, hormonu, który promuje podział komórek. W szczególności, rak tworzy się, gdy podział komórek staje się niekontrolowany.

Dodatkowo, kukurbitacyna może hamować wzrost guzów poprzez promowanie autofagii komórek rakowych. Autofagia to proces, dzięki któremu Twój organizm usuwa uszkodzone komórki. Mimo wszystko, konieczne są dalsze badania na ludziach.

4. Może poprawić zdrowie serca

Składniki odżywcze zawarte w arbuzie wspierają dobry stan Twojego serca. Choroby serca są główną przyczyną śmierci na całym świecie. Warto zauważyć, że czynniki stylu życia, takie jak dieta, mogą obniżyć ryzyko ataku serca i udaru mózgu poprzez obniżenie ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu.

Badania sugerują, że likopen może pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi. Może również pomóc w zapobieganiu uszkodzeniom oksydacyjnym spowodowanym przez wysoki poziom cholesterolu.

Arbuz zawiera również cytrulinę, aminokwas, który może zwiększyć poziom tlenku azotu w Twoim organizmie. Tlenek azotu pomaga naczyniom krwionośnym rozszerzyć się, co obniża ciśnienie krwi. Inne zdrowe dla serca witaminy i minerały zawarte w arbuzie to magnez, potas oraz witaminy A, B6 i C.

5. Może zmniejszyć stan zapalny i stres oksydacyjny

Zapalenie powstałe w organizmie jest kluczowym czynnikiem napędzającym wiele chorób przewlekłych. Połączenie antyoksydantów, likopenu i witaminy C w arbuzie może pomóc obniżyć stan zapalny i uszkodzenia oksydacyjne.

Zobacz także:  The Crown - wyczekiwany The Crown sezon 4

W jednym z badań szczury karmione arbuzem w proszku w celu uzupełnienia niezdrowej diety rozwinęły mniejszy stres oksydacyjny i niższy poziom markera zapalnego, jakim jest białko C-reaktywne, niż szczury w grupie kontrolnej.

Dodatkowo, w 8-tygodniowym badaniu podawano 31 osobom z otyłością i wysokimi markerami zapalnymi 500 mg witaminy C dwa razy dziennie. Wykazały one znaczny spadek markerów zapalnych w porównaniu z grupą kontrolną.

Jako antyoksydant, likopen może również opóźnić początek i postęp choroby Alzheimera. Potrzebne są jednak dalsze badania.

6. Arbuz może pomóc w zapobieganiu zwyrodnieniu plamki żółtej

Związek arbuza – likopen może mieć korzyści dla Twoich oczu. Zwyrodnienie plamki żółtej związane z wiekiem (AMD) jest powszechnym problemem z oczami, który może spowodować ślepotę u starszych dorosłych.

Rola likopenu jako przeciwutleniacza i związku przeciwzapalnego może pomóc w zapobieganiu i hamowaniu AMD, choć badania wciąż są w toku. W jednym z badań w probówce, w którym poddano komórki oka działaniu likopenu, stwierdzono, że zmniejszył on zdolność markerów zapalnych do uszkadzania komórek.

7. Arbuz łagodzi bolesność mięśni

Cytrulina, aminokwas występujący w arbuzie, może poprawić wydajność ćwiczeń i zmniejszyć bolesność mięśni.

Co ciekawe, jest ona również dostępna jako suplement diety. Dodatkowo, regularne przyjmowanie cytruliny przez co najmniej 7 dni poprawiło wydajność aerobową poprzez zwiększenie produkcji tlenku azotu przez organizm. Związek ten pomaga rozszerzyć naczynia krwionośne, dzięki czemu serce nie musi pracować tak ciężko, aby przepompować krew przez ciało.

Co więcej, niektóre dowody sugerują, że arbuz sam w sobie – nie tylko cytrulina – może wspomagać organizm po ćwiczeniach.

W jednym ze starszych badań podawano sportowcom zwykły sok arbuzowy, sok arbuzowy zmieszany z cytruliną lub napój kontrolny. Oba napoje arbuzowe spowodowały mniejszą bolesność mięśni i szybszy powrót do pracy serca niż napój kontrolny.

8. Arbuz wspomaga zdrowie skóry

Witaminy A i C, które znajdują się w arbuzie, są ważne dla zdrowia skóry. Witamina C – zarówno spożywana, jak i stosowana miejscowo – pomaga organizmowi wytwarzać kolagen, białko, które utrzymuje skórę elastyczną, a włosy mocne.

Zobacz także:  Jarmark bożonarodzeniowy: 10 najładniejszych w Europie

Przeprowadzone badania potwierdziły, że większe spożycie witaminy C z żywności i/lub suplementów może zmniejszyć szanse na rozwój zmarszczek i suchej skóry. Witamina A jest również ważna dla zdrowej skóry, ponieważ pomaga tworzyć i naprawiać komórki skóry.

Zwierzęta z niedoborem witaminy A miały gorsze gojenie się ran niż te karmione odżywczo kompletną dietą.

9. Arbuz poprawia trawienie

Arbuz zawiera dużo wody i niewielką ilość błonnika, z których oba są niezbędne dla zdrowego trawienia. Błonnik pomaga utrzymać regularność jelit, podczas gdy woda sprawniej przemieszcza odpady przez przewód pokarmowy.

Arbuz to owoc czy warzywo?

Arbuz to roślina jednoroczna wysiewana z nasion. Chociaż wielu uważa, że jest to owoc to nic bardziej mylnego! Arbuz jest warzywem, pochodzącym z rodziny dyniowatych.

Polecany artykuł:

Kiwano owoc- 7 zalet tego egzotycznego owocu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.